Підсумовуючи, складемо цей довгий та нудний історичний пазл церковного розколу та спроб примирення. По-перше, церкви розділилися не тільки обрядово, але й світоглядно. Західна Церква плекає монолітний адміністративний устрій з
чіткою вертикаллю влади від Папи. Східні Церкви, у спробі повернутися до першохристиянського устрою, намагаються існувати автономно, визнаючи лише Христа головою їхньої Церкви. Наскільки успішно їм вдається тримати цей устрій
— інше питання.
По-друге, ПЦУ і УГКЦ все ще розділені проблемою
філіокве тисячолітньої давності. Як би абсурдно це не звучало, вони все ще не можуть вирішити
між собою, чи походить Святий Дух від Сина теж, чи тільки від Отця.
По-третє, існує ряд догматів, які суттєво відрізняються. Так, наприклад, Католицька Церква визнає існування Чистилища, яке заперечує православ'я.
Також православ'я заперечує можливість «надлишкових» добрих справ.
Себто, для поєднання УГКЦ та ПЦУ потрібно буде відмовитися від фундаментальних опор своєї віри та канонів. Тоді ж постає питання: чи за таких обставин
залишаться ці Церкви Церквами? Навряд чи.
На перший погляд може здатися, що ПЦУ та УГКЦ неабияк схожі між собою. Дійсно: усі свята УГКЦ святкує у ті ж дні, що й ПЦУ. З католиками різниця, зазвичай, у тиждень. Формат
недільної служби аналогічний — приблизно 80 хвилин, в той час як католицька Меса вдвічі коротша.
Вище було сказано про Чистилище, існування якого визнає католицька та греко-католицька церкви. Православні говорять чесно, що не знають про життя після смерті настільки багато, тому не приймають цей догмат.
Те ж саме з Богородицею — у католицькій церкві існує велика пошана до Марії, їй присвячено дуже багато ікон, статуй та творів. Більшість сект на Заході використовують саме «культ Марії», роблячи з неї ідола. Так, наприклад,
поширені всебічні «явлення Божої Матері» у Тернополі, Вінниці, Луцьку і т.д. Православ'я шанує Марію, та не приділяє їй настільки багато уваги.
Ці розбіжності існують через апокрифи — неканонічні тексти перших
століть про життя християн, Ісуса, Марії і т.д. Церква не прийняла їх, оскільки у них бачила домішки реальних народних легенд, міфологізації та, прямо кажучи, видання бажаного за дійсне. У всій Біблії про Марію майже нічого
не сказано. Так само про Чистилище — існують лише натяки, але конкретних вказівок, як про Царство Небесне, немає.
Але ці речі були записані у апокрифах. Католицька Церква прийняла деякі з них, а Православна — ні.
Знайти порозуміння щодо чистилища означало б сказати: «ми визнаємо, що були дурні і вірили/не вірили апокрифам». Як вам здається, чи прийде така думка за вікном Mercedes-Maybach настоятелю Києво-Печерської Лаври?
Наріжним каменем розділення прийнято вважати й індульгенцію — документ про відпущення гріхів, який видавала католицька церква. Зловживання і комерціалізація індульгенцій стала однією з причин Реформації. Але таку
практику використовувало й православ'я навіть у XVIII ст. Про це просто не прийнято говорити. На жаль, нинішні захоплення історичними міфами з обох боків не дозволяють християнам тверезо мислити.
Отож, питання
унії між Церквам можна відкласти у далеку шухляду. А натомість замінити «об'єднання» словом «порозуміння». І ось тут ми з вами стаємо адептами логіки «позитивної суми».
Православна традиція має величезну спадщину святих отців та потужних духовних постатей. Греко-католицька церква майоріє своєю відкритістю та модерністю. Православні священики минулого століття, такі як Антоній
Сурозький, Олександр Мень, Олександр Шмеман – достойні приклади інтелектуальних лідерів. УГКЦ також має власних постатей, що їх шанують українці – Борис Гудзяк, Любомир Гузар, Андрей Шептицький.
Обидві Церкви мають неабиякий ресурс: адміністративний, грошовий, територіальний, культурний, інтелектуальний. Та наразі вони ще не перейшли до гри з «позитивною сумою», залишаючись у свідомості, де виграш однієї
сторони обов'язково передбачає поразку іншої. Кілька місяців тому була знакова ситуація з Собором святої Софії, про яку автор
писав раніше.
На нашу думку, з'єднання ПЦУ і УГКЦ у стандартному форматі точно не є доброю ідеєю. Прямо кажучи, це однозначно посуне патріарші амбіції керувати Церквою з обох сторін. Навряд чи більшість церковних діячів
готові пожертвувати своїми повноваженнями задля такої злуки. Вже неодноразово було сказано, що існують ключові догматичні розмежування, себто ще одна фундаментальна проблема порозуміння між самими парафіянами. Українцям важко
долати популізм і брехню, не те що канони і догмати.
Найпростіше уявити собі злуку Церков на прикладі з'єднання двох університетів. Це привабливо лише на словах, але найбільші суперечки почнуться, коли постане
питання: хто буде ректором, деканом і т.д. Як бачите, дві потужні консервативні інституції з'єднати між собою може вийти собі дорожче.